Pullerter skal bidrage til øget tryghed i Odenses bymidte
Odense tager et nyt skridt for at skabe en tryggere bymidte. I efteråret og vinteren 2025-2026 opsættes pullerter på centrale steder omkring gågaden, så fodgængere og byens erhvervsliv kan færdes mere sikkert i hverdagen.
Pullerterne placeres på Gråbrødre Plads og Fisketorvet, hvor de suppleres af plantekummer og cykelparkering, så gaderne fortsat fremstår åbne og indbydende.
Kontrolleret adgang til gågaden
Der er tale om automatiske pullerter, der kan hæves og sænkes efter behov. På den måde forhindres uønsket kørsel, uden at det begrænser beboere, butikker, erhvervsdrivende og redningskøretøjer med lovlig adgang.
Systemet fungerer sådan, at pullerterne i Odenses centrum er nede hver dag mellem kl. 04 og 11 for at muliggøre varelevering. Resten af dagen er de oppe, og kun personer med gyldig tilladelse får adgang. Tilladelser kan søges af beboere, erhvervsdrivende med privat p-plads samt i forbindelse med akutte eller nødvendige ærinder.
Adgangen styres primært via sms, men der findes også en chip-løsning for dem, der har behov for det.
Placering af pullerter
På Gråbrødre Plads opstilles pullerterne i Jernbanegade, Asylgade og Sankt Gertruds Stræde. På Fisketorvet kommer de til at stå i Nørregade, mens Dansestræde lukkes permanent med pullerter, der kun kan sænkes i særlige tilfælde.
Tidsplan
Arbejdet i Odense begynder sidst i september 2025, når entreprenørfirmaet Marius Pedersen A/S går i gang. Efter anlægsarbejdet og en testperiode forventes systemet gradvist taget i brug fra februar 2026.
By- og kulturrådmand Søren Windell understreger formålet: ”Vi skal kunne færdes i Odenses midtby med ro i sindet. Pullerterne er med til at sikre, at byen forbliver et trygt sted at handle, besøge butikker, spise og opholde sig – både for borgere og besøgende.”
Med opsætningen af pullerterne får Odense et mere sikkert og indbydende byrum – et sted, hvor det er rart at gå på opdagelse, besøge caféer og benytte byens kulturtilbud, uden at trafikken forstyrrer.
Baggrund og yderligere information
Projektet udspringer af Budgetforliget 2021 (Se mere her på side 18), hvor initiativet om at styrke sikkerheden i Odenses bymidte blev besluttet.
Hvis du ønsker at læse mere om pullertsystemet og dets funktion, kan du finde yderligere information på: www.odense.dk/byrum/
Kontaktinformation
Søren Windell, By- og kulturrådmand, Odense Kommune, 3070 3693.
Anders Skovgaard Madsen, Kontorchef, Fritid, Park og Vej, By- og Kulturforvaltningen, Odense Kommune, kontakt via pressetelefon 6551 2080.
Teksten er fra en pressemeddelse fra Odense Kommune.
Vedhæftede filer
Kort over pullerter i midtbyen her.