Odenses handelsliv stortrives, og for første gang siden 1990’erne er der ikke registreret et fald i antallet af butikker i bymidten – især cafémiljøet og restaurantionslivet blomstret op igen.
I en ny analyse fra detail- og serviceerhvervet i Odense kommune gøres der status på handelslivets udvikling siden 2018. Analysen indeholder data fra 908 butikkers og 947 kundeorienterede serviceerhvervs oplysninger fra november 2022 foruden omsætningstal fra 2021.
Odenses detailhandel blomstrer
Analysen fremhæver Odenses blomstrende detailhandel. Byens gæster kommer fra nær og fjern for at shoppe alt fra tøj, bøger, smykker og meget andet. Dette har resulteret i, at Odenses detailhandelsomsætning udgør 80% af det samlede forbrug i fysiske butikker på Fyn.
På trods af en national trend med faldende antal fysiske butikker og stigende e-handel, har Odense formået at opretholde antallet af butikker siden den seneste rapport i 2018.
Ydermere tiltrækker byens restauranter, caféer, skønhedssaloner og frisører kunder fra hele øen. Rapporten viser en stigning på næsten 90 servicevirksomheder siden 2018, hvilket svarer til en stigning på 12%.
Bymidtens positive forvandling
Det er lykkes at forene byen på en innovativ måde. Omdannelsen af Thomas B. Thriges Gade har genforenet Overgade og Vestergade, hvilket har ført til etableringen af nye butikker og caféer, der tilføjer nyt liv til området.
Bymidten huser nu over 600 forretninger. Siden 2017 er antallet af driftige forretninger steget med 4%, en udvikling der overstiger den nationale tendens markant.
– “Vi kan konstatere, at handelslivet i Odense går den rigtige vej. Med det nye Carl Nielsens Kvarter og sammenbindingen af Vestergade og Overgade har bymidten fået en helt ny dimension. Transformationen er lykkes, fordi der er blevet arbejdet sammen på tværs af private og offentlige interesser. Det samarbejde fortsætter, når vi arbejder videre med Byrums- og bylivsanalysen. Her vil vi sammen med flere parter i byen se på, hvordan der kan skabes mere liv og flere nye funktioner på byens pladser, og hvordan vi kan understøtte, at der kommer liv i de tomme lokaler.” siger afdelingschef Anette Kold.
Denne viden fra detailhandels- og serviceerhvervsanalysen bruger Odense Kommune til at planlægge, hvor der skal være arealer til butiks- og serviceerhverv. Dette er en del af processen med at revidere Kommuneplan 2024-2036.
Vi vil gerne deltage og tilbyder at denne portal henviser til byens butikker, caféer og virksomheder. På den måde bliver man mere synlig online. Kontakt os via byportaler.dk eller denne portals kontaktformular.
Kilde: Odense kommune presse